God Jul!

God Jul till er alla! Så härligt att vara på Hemmanet hos kära mamma och Lars-Evert. Tyvärr har magsjukan drabbat några av oss men annars har vi haft det riktigt härligt tillsammans. ♥ Massa snö och och MASSA mat och presenter. Harry blev rädd för tomten också, sånt som hör till, annars ääääälskar han som alltid att vara med sina kussar Sebbe och Alex! :)

Vecka 30

Jag är 30 1/2 veckor gravid och nu börjar det svälla rejält! Vaknade i morse av att fingrarna var helt uppsvällda. Igår på IKEA fick jag stanna några gånger efter som det dras ihop i magen, vilket kallas sammandragningar. Ibland vänder sig bebisen eller sparkar så man bara hoppar till av förvåning och igår kunde jag känna hur den låg upp och ner med benen till höger, den börjar bli riktigt stor! Mormor säger att om bebisen sparkar till höger så är det en pojke och det gör den jämt!

Är det en pojkmage? Eller flickmage? Jag tycker nog den är rätt lika min förra gravidmage så kanske det blir en liten pojke till..... Enormt stor är den i alla fall, huden känns som den dras ut mer och mer och det trycker neråt. Hoppas den inte kommer tidigare bara. Hang in there baby, farmor och farfar måste hinna komma hit den 22;a Februari från Australien innan du tittar ut! :)

Här är min mage just nu......

Här är min gravidmage förra gången i vecka 31:

Det är Måndag....

Och jag har inte fått något gjort idag och halva dagen har gått.... Lilla bebisen lever rövare i magen, jag måste städa trapphuset eftersom det är vår städmånad (inte en lätt uppgift när man har sammandragningar och knappt orkar gå i en trappa!), men eftersom Mark jobbar hela dagarna tycker jag att det är det minsta jag kan göra. Har en lista på saker som måste ordnas innan jul, samtal som ska ringas, brev som ska skickas till jobbet osv. Harry är tillbaka på dagis efter att han varit sjuk nästan hela förra veckan. Men det var inte en glad Harry som lämnades i morse, han skrek och grät, lilla gubben. Svårt att gå när han sträcker armarna efter en och tårarna sprutar, men jag vet att han har det roligt efter jag gått.

I helgen var Andy, Marit och Stig här och eftersom det var snöstorm så var vi inne och myste. Pojkarna lekte och vi pratade i timtals och åt en massa mat och godis. Alltid lika kul att umgås med dem, och nu är Marit och jag gravida igen samtidigt för andra gången, jättekul!! Igår var vi iväg på en julmarknad i Liljeholmen och köpte en julklapp till Harry (i smyg när han tittade bort...).

Nu börjar det dra ihop sig till jul minsann.... på Onsdag kommer pappa och Monica hit i några dagar vilket ska bli kul men innan det måste vi nog ut och handla julklappar och packa inför hela jul och nyår som ska firas i Sundsvall. :) Det blir till att åka Y-buss upp och ner eftersom vår gamla Skoda är så opålitlig men det går nog bra nu när jag inte är ensam på bussen med Harry. Dessutom vet vi vid det här laget att han är en bra resekamrat, han är så duktig på att sitta och se på film och sova, vår lilla pojke. ♥ Fem timmar är ingenting om  man jämför med 30 timmar på flyget. ;)

Nej nu måste jag ringa British Airways eftersom de förstörde vår vagn på resan från Australien.....

Min älskling som pepparkaksgubbe!

Idag var det dags för Harrys första Luciafirande på dagis. Tyvärr har han varit hemma och sjuk i feber i två dagar men fick vara med ialla fall. Han var så söt, där satt han med sin bästis Neo och sin fröken Tina bland alla barn. Plötsligt började Neo gråta och ville till mamma, sedan var det Harrys tur. Sååå söta. De blev rädda för blixtrarna från kamerorna och alla främlingar som stod och stirrade på dem. ♥ Vi fick mysigt Lucia-fika efterråt. Känns konstigt att man är en förälder som nu går på såna här grejer, vem hade kunnat tro det för några år sedan? :) Men härligt är det!!

Decembermys!

Så kallt, så snöigt. Vi åkte när det var 10 grader varmt och kommer hem till detta! Men så ska det vara, plötsligt infann sig julstämningen och December-myset! Det enda jobbiga är att jag blir helt slut av att pölsa i mjuk snö, fick ta bussen en hållplats till dagis i morse.... puh!

Vi hade förövrigt en mysig första vecka och helg, tillbaka i Stockholm.

Vi kom hem till detta;

Inte lätt att vara 30 veckor gravid med en tajt jacka och åka pulka....

Så var det dags för adventsfika med föräldragruppen och vidare till kyrkan.

'Pappa, var är den där fina Lucian du pratade om....?!!'

Harry ville inte alls hjälpa till att dekorera julgranen, nej han skulle minsann bara se på The Wiggles!

Förkyld :(

Tänkte lägga upp lite bilder från resan, men det blir bara några få av 1000 bilder! Alla (nästan) har ju facebook nu för tiden och där ligger mycket fler bilder. :)

Ligger nu i soffan med en hemsk förkylning. Jag som aldrig blir sjuk.... Verkar mer mottaglig nu under den här graviditeten. Solen skiner ute och det är så snöigt och vackert men jag orkar inte ta mig ut. Ska vila medan min lilla Harry är på dagis. Känns som jag är lite bortskämd med att bara vara ledig under dagarna men jag ska njuta av det medan det varar. Bara 10 veckor kvar nu....

Jag, Harry o Mark i en tok-tok i Bangkok. Harry äääääälskade tok-toks!

Harry, Mark och lilla kusin Charlie myser framför TVn.

Harry med sin nana och pop (farmor och farfar) på stranden

Söta Charlie på picnic vid stranden innan vi skulle se på pingvinerna på Philip Island

Harry träffade massa nya kompisar i Australien, här med Jimmy och Isac (Marks bästa kompis barn).

Lekplatsen i Paul och Becs by 'Bonner'.

Harry passade på att titta på lite kängrur!

Och koala-björnar!

Jag, Harry och Aunty Anna som vi bodde hos i Melbourne (och hennes familj). Hon är en av mina favoriter i släkten, vi kommer så himla bra överens! Harry älskade henne dessutom!

Jag och Harry badar i Bangkok.

Harry på flyget till Sydney.

Det är alltid bra att ha en egen butler! ;)

Harry åker tåg med sin farmor, farfar och Terri.

Fish and chips vid stranden är mysigt!

Harry beundrar dekorationerna i hotellet i Singapore. Men mindre glad blev han när han kastat in nappen i huset och inte fick tag i den igen.

På marknad i Singapore. Så varmt dock... kunde inte stanna länge.

Harry åker första klass mellan Sydney och Singapore! Amazing!

Snart hemma igen.... tack och lov för British Airways! :)

Drömmer mig tillbaka till vackra Australien!

Sitter och tittar på bilderna från Australien! Himmel vilken underbar semester vi hade, jag är så tacksam över allt och att vi har så mycket fina släktingar och vänner där. Jag har ett par av mina bästa vänner kvar där som jag också fick träffa igen. Såna där tjejkompisar som det inte spelar någon roll ifall man inte ser på ett par år, för när man väl är tillsammans igen så är det så naturligt, roligt och härligt som om man sågs igår. ♥

Här i Sverige yr snön och kylan utanför. Mörkret lägger sig redan vid 15-tiden. Fick KÄMPA oss till dagis på en pulka imorse med en skrikande Harry, och foglossning och förvärkar var inte att leka med i djupsnön uppför den branta backen. Men jag är glad att jag bor här, och jag ser så fram emot att fira jul med MIN sida av familjen uppe i kära gamla vinter-Sundsvall. Jag ska visa min lilla älskling vad riktig jul är. :)

Vecka 29

Här i Stockholm är det helt galen snöstorm!!!! Alla bussar inställda och jag har precis pulsat hem i snön med foglossning efter att ha varit hos barnmorskan.

Allt såg bra ut förutom att mitt magmått var mycket större än normalt vid den här veckan så det måste de hålla koll på. Jag tyckte väl att det kändes som jag skulle spricka snart!! Det tog tid att hitta hjärtljudet (två barnmorskor fick leta och leta men bebisen sparkade hela tiden) men sedan hördes det högt och tydligt. De sa att bebisen verkar ligga lite överallt i magen, den vildingen!

Min barnmorska Mia är så himla trevlig, varje gång jag är där pratar vi i en timme sedan får hon skynda sig och blir försenad med nästa som ska in.... ops!

Nej nu ska jag städa innan Åsa kommer på middag. Vet dock inte hur jag ska få hem Harry från dagis, jag kan inte ta mig fram med vagnen och han vägrar gå i djupsnön!! Ahhhh!

Här är tjockmagen!

Snöskottarkurs och vecka 28!

Nu har vi varit hemma i två nätter och Harry vaknar kl 4 på morgonen varje dag och är superpigg och ska upp och leka. Själv sitter jag med röda ögon (har inte haft tid att sova nu på em) och är supertrött men har så mycket att göra....

Håller på att ladda ner bilderna från semestern, över 1000 stycken! Wow!

Har nästan hunnit se klart på alla Bonde söker fru, har bara sista avsnittet - valet - kvar!! Åh så romantiskt det är, jag älskar sättet de filmar och klipper ihop det tillsammans med bra musik. Får mig att drömma mig bort i romantikens värld och bara tycker att Sverige ser så vackert ut.

Nej nu ska jag hänga tvätt och hämta upp Harry. Hans första dag tillbaka på dagis och han var så glad i morse när jag lämnade honom. :) Min man ska på 'snöskottar-kurs' ikväll så han kan jobba med det också! Ha ha, lustigt, en australienare på svensk snöskottarkurs!

Här är förresten en bild på mig i vecka 28 (i Singapores flygplats):

Hemma!

Nu är vi nyss hemkomna från Australien! Vilken resa, det tog två dygn att komma hem, men vi fick åka första klass från Sydney till Singapore vilket var fantastiskt, sedan blev vi fast i Singapore i ett dygn, eftersom alla flyg var fullbokade. Vi tog in på fint hotell och sov, gick på marknad och badade i poolen så det gick bra.

När vi lämnade Sydney var det +38 grader, när vi landade i Stockholm var det -11 och snö, 49 graders skillnad! Men som höggravid föredrar jag kylan måste jag säga och hur underbart vi än har haft det så var det helt underbart att få sova i sin egen säng! :)

Harry har varit världens duktigaste och snällaste reskamrat och växt så mycket på den här resan. Han är inte blyg längre och har lärt sig så mycket. Men även han är glad att vara hemma, han har lekt med sina leksaker non-stop sedan vi kom hem och sov som en stock.

Borta bra men hemma bäst - visst stämmer det utmärkt! ♥ Bilder kommer när allt lugnat sig.