En vanlig dag på flyget

Sitter i mitt hotellrum i Philadelphia och njuter av ett glas rött vin och australiensiska godisar....mums!! Ögonen svider och klockan är 3.30 hemma i England men jag ska inte sova just än, jag har precis slutat jobbet för idag...

Tänker tillbaka och tänkte skriva lite om en helt 'vanlig' dag på mitt jobb.

Jag hör hur Mark kliver upp klockan 7.30 och säger hejdå när han går på jobbet. Somnar om och helt plötsligt är det 12.30 på eftermiddagen och mitt alarm ringer i mina öron.... usch, jag skulle kunna sova hela dagen!! Masar mig upp, duschar och följer mina rutiner, fast med lite mer speed än vanligt för jag är lite sent ute. Stryker skjortan, duschar, tar på mig uniformen och sätter upp håret med min falska hårbit, sminkar mig och sedan bär det av till tunnelbanan med alla väskor och högklackade skor, inte så lätt att balansera på englands ojämna trotoarer men jag är van. Sätter mig på tunnelbanan och tar på mig läppstift (något som jag lustigt nog aldrig hinner med hemma), skickar några sms och vips så är jag på Heathrow. En kaffe senare, ett möte med mitt crew och en busstur och vips så är jag på flygplanet till Philadelphia.

Vem jobbar jag med idag? Jo en engelsk tjej som verkar lite bossig men ju mer vi pratar ju trevligare verkar hon. Vi pratar såklart om killar och dejter och om var vi bor, och om hur vi ska jobba i jul och nyår. Det här är vardagliga konversationer mellan oss flygvärdinnor för att vi ska lära känna varandra. Alltid samma frågor och inom en timme känns det som vi känt varandra hela livet! Det är konstigt hur vi öppnar oss så inför varandra varje gång vi flyger, fast att vi aldrig setts och förmodligen aldrig kommer att ses igen.

Vi skyndar oss att kolla säkerheten ombord och sedan proppar vi i oss mackor, kaffe och choklad medan det börjar droppa in passagerare. Det är dags att ta till det där flygvärdinne-leendet och se riktigt engarerad och pigg ut. Idag känner jag mig faktiskt på riktigt bra humör och riktigt utvilad så det är inte ens fejkat!

En stund senare är vi i luften och börjar vår service. Det ska serveras drinkar från baren, sedan mat (kyckling eller korv med mos) som följs med kaffe eller te. Ett par amerikanare i första raden är så tjocka att de inte kan ha bordet uppfällt för deras stora magar så en tjej äter inget och en annan karl måste sätta brickan på magen!! På nästa rad sitter det en sur gubbe. Han klagar på att jag slängde bort hans vattenglas innan han druckit upp och att korv med mos är som att vara i skolan. Jag ler så där falskt och och låtsas som att jag inte bryr mig och när han säger att han gillade efterrätten ger jag honom en extra. Så falskt.... he he he. 'Well, would you like another dessert then Sir?' 'Oh yes certainly Sir that is no problem'.

Sedan är det dags att sälja tax-free. Medan jag står med en annan flygvärdinna och ska sälja en klocka börjar en full passagerare surra med mig, väldigt högljudd och sluddrar; 'I can really do with anofffer dfrink...' Maybe I should buy that whisssshkey you have and drink it all now, ha ha ha'. De små damerna bredvid säger 'oh, I think you need a bottle of water instead'. Jag försöker skoja och säga att han kan få vatten men inget annat. 'No i think I really need anothffer drinkfff'. Alla stirrar. Ett par minuter senare kommer han ner i köket, lånar toaletten utan att låsa och när han kommer ut säger han 'i really need a drink....gimme a vodka oranchge......' pleaase'. (En av flygvärdinnorna säger att han är ganska sexig så hon kanske borde ta med honom till hotellrummet, ha ha! Själv tycker jag bara han var ett äckligt fyllo!) Jag vet inte hur många gånger han frågar efter drinkar men vi säger bestämt nej, inga fyllon ombord! Lite senare somnar han.

Medan halva besättningen har rast läser jag alla skvallertidningar ombord och under min rast tittar jag på skräp-Tv och somnar en stund. Innan vi ska landa måste vi servera mackor och kaffe och vi får slut på mat så vissa blir sura! Två små damer som klagat på hur långt flyger var kan inte se vad det står på landnings-formen så jag får fylla i allting åt dem. Men de är så gulliga att jag inte kan låta bli att skratta och skämta med dem. De träffades på flyget och verkade ha blivit bästa vänner!

Sedan får vi äntligen höra att vi ska landa. Men....det är så dåligt väder i Philadelphia så vi kanske måste nödlanda i New York! Men sedan får vi reda på att det kan vi inte för vi har bara bensin för 25 minuter till!!!! Varför då?? Så piloterna har nog inget val och vi landar, något försenade i Philadelphia. Tänk om passagerarna visste om detta....

image183

Tack och lov att vi landar utan allför mycket dramatik och på rätt flygplats, vi är så trötta. Efter en hund har sniffat extra länge på min väska i tullen (han sniffar efter mat och frukt) och en resa i en limousine (utan champagne!) rasar vi in på hotellet.

En till dag på jobbet är över. Imorgon blir det shopping sedan en till flygtur hem.

Så ser en vanlig dag i mitt jobb ut. Om ni nu orkade läsa allt? ;) Kram på er och godnatt.



Kommentarer
Malin

wow... klart man orkar läsa... vartenda ord - härligt att höra om din "vardag", jag tänker ofta på dig (det vet du) och det är så kul läsa om hur du har det vännen *kram*

2007-12-12 @ 15:17:26
URL: http://mallafors.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0