Jag, australienare eller svensk?

Sitter här i sängen, klockan är 14.00. Är jag den lataste som finns?? Ja, jag tror det. Mitt liv är mer händelserikt på nätterna, och på dagarna lever jag för att sova. Förra veckan var jag så arg när jag var tvungen att börja jobbba klockan 10.25, HUTLÖST TIDIGT!! Jag kände mig irriterad hela dagen p.g.a det. Det var så mycket folk på tunnelbanan och bussarna att jag nästan kom för sent. Vad gör folk uppe vid den där tiden på morgnarna??

I Lördags när jag kom hem trött och jetlaged, gick vi ut och firade Australia day med vår housemate Joe och våra vänner Luke och Ness. Vi gick på vår favoritpub 'The Flynn's' som ligger här i närheten och sedan till en annan pub lite senare. Jag åt kängru burgare och drack 'crown lager' som jag brukade dricka när jag bodde i Australien.

Här är puben 'The Flynns' och jag med min kängru burgare! Mums.. (Tyvärr sa Mark att det inte smakade som kängru, så vem vet vad det var??)

image241

image242

Mina vänner här i London undrade vad jag gjorde på Australia day, precis som om det vore en självklarhet att jag också skulle fira det. Ibland känner jag mig verkligen som en av dem. Efter jag flyttade dit och bodde i Australien är nästan alla mina vänner australienare, mina pojkvänner, jag följer deras traditioner, sporter och lever som en australienare i London. När jag tex träffar andra australienare på flyget känns det alltid som om jag är en av dem. Men varför? Jag bor ju faktiskt i England sedan 1997!! Jag känner mig inte ett dugg brittisk!

Igår när jag klagade för Mark att spanjorer är så patriotiska så sa han till mig att jag är minst lika patriotisk! Han sa att jag alltid pratar om Sverige och om hur bra allt är där, och att 'i Sverige gör vi minsann så och så'. Jag pratar alltid om hur vi gör allt i Sverige, vad vi äter osv osv. Det fick mit att tänka efter lite.... gör jag verkligen det?

Ja, han har rätt. Jag är helsvensk. Jag är väldigt patriotisk utan att ens veta om det och jag pratar alltid om Sverige. Jag kommer alltid att vara helsvensk vart jag än bor i världen och hur länge jag än är borta från Sverige. Jag är en helsvenska men med ganska mycket australiensiskt inflytande. ;)



Kommentarer
malin

det är väl UNDERBART att man kan ha flera nationaliteter i sitt hjärta Sillen... lazy-Sill :) (ja du är LAT haha) - man är nog aldrig så svensk som när man är utomlands och får en anledning att försvara sitt land och sitt folk...när man trallar runt här hemma så är det lätt att tröttna ;) skickar många kramar till dig, tack för att du lyssnade förut... jag behövde verkligen det *KRAM*

2008-01-28 @ 22:04:48
URL: http://mallafors.se
Mattis

Jag tror att du letar efter Aussie friends och pojkvänner för att du saknar landet så mycket :)

2008-01-28 @ 22:16:24
URL: http://annamatildas.blogg.se
Fanny

Skönt att du känner dig lite svensk iallafall ;)

2008-02-02 @ 01:16:04
URL: http://effet.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0