Jag var inte där

Medan jag satt i solen i Kapstaden fick vi nyheten att ett British Airways flygplan hade crashlandat på Heathrow. Den första tanken som kom var förståss: 'vilken tur att jag inte var där'! 

Det här hände ett av de flygplan som jag ofta flyger med runt hela världen.

Så här efteråt  får det mig att förstå att man aldrig vet vad som ligger runt hörnet och varför de är så strikta på vår 'safety' och emergency-training. Vi måste öva igen och igen och gå igenom test varje år om vad vi ska göra i en emergency, brand ombord, crashlandning, landning på vatten, om överlevnad och medicin (ifall någon tex blir sjuk eller dör ombord). 

Pappa sa när jag började mitt jobb att jag nu skulle vara en servitris i luften istället för på marken, men det är mycket mer än så involverat i mitt jobb. Ibland känns det som om man blir 'blind' och inte ens tänker på vad som kan hända, man bara tänker på när man ska få rast eller hur många timmar det är tills vi landar och ibland tänker jag att det enda jag egentligen behöver kunna är att servera kaffe och te och le till passagerarna. Men det är inte för inget vi får den där långa, strikta träningen. Flygvärdinnorna på detta flyg och piloterna gjorde ett jättebra jobb! Jag hoppas jag skulle vara lika duktig och proffsig om det hände mig!

image231


Kommentarer
Farsis

Olycor kan hända var och en av oss när som helst, det är inget som någon av oss går omkring och tänker på. Hur försiktig man än är, vet man aldrig vem man möter bakom nästa hörn. Det är klart vi förstår att servering är den minsta delen av ert
arbete. Ni är en trygghet för oss passagerare. Tänker alltid på dej när man hör något om en flygolycka. Puss och kram.

2008-01-18 @ 19:39:31
Mattis

Gumman, du måste vara försiktig. Tänker på dig o saknar dig, o något hände med dig skulle jag inte vilja leva längre. Älskar dej! Puss!

2008-01-19 @ 13:54:33
malin

hjärtat hoppade upp i halsen på mig när jag läste i GP om det som hänt... tänker ofta på dig det vet du *kramar* (och jag är säker på att du hade klarat en sådan situation på ditt arbete alldeles strålande!)

2008-01-19 @ 16:29:31
URL: http://mallafors.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0