Migrän

Idag har jag så mycket att göra (och jag ska få det gjort!) fast jag har haft en äcklig, vidrig migrän sedan igår och jag mår sååååå illa. Den vänstra tinningen bakom ögat gör så ont att jag knappt ser något på det ögat.

I ca 20 år har den här himla migränen förstört så mycket av mitt liv! Men jag är så van med den att jag försöker  att inte få den att påverka mitt liv, jag går på jobbet, träffar kompisar, gör alla de där vardagliga sakerna som man måste få gjort fast huvudet dunkar, det känns som det sitter en kniv i tinningen och jag mår så illa att jag helst bara vill gå och lägga mig. Jag har blivit riktigt bra på att inte låta den 'synas', jag kan verka helt normal fast jag mår så dåligt att jag inte vet var jag ska ta vägen. Men att gå och lägga sig gör ändå inte saken bättre, för om jag sover med migrän (som nu inatt) så sover jag inte ordentligt utan värken finns där i bakgrunden hela natten och jag får mardrömmar. Och illamåendet går ändå inte heller bort.

Varför får jag migrän? Jo, pga av sömnbrist, hormonförändringar, om jag inte äter varm mat med jämna mellanrum (kan tex inte äta en sallad till middag, det måste vara varm mat!), om jag inte dricker ordentligt med vatten, om jag är nervös eller stressad. Det värsta är när man sett fram emot någonting, som tex någons fest eller en resa, jo då kommer oftast migränen och kryper fram precis när man är på väg att åka! Varför kan man ju fråga sig? Jag försöker tänka att jag har det så bra på så många andra sätt så någonting måste man kanske stå ut med, men ibland blir jag så trött på det här att jag undrar varför?

Varför? Varför finns det inget botningsmedel? Varför när den kommer så stannar den oftast i flera, flera dagar?? Varför får migränpatienter också huvudvärk mellan migränanfallen?? Jag har huvudvärk nästan varje dag, och så att man inte ska få migrän måste man stoppa i sig massa piller snabbt så att det inte bli värre......vilket leder till att alla tror att man är piller-narkoman!!!!! Jag vet inte hur många som sagt det till mig och som blir sura på mig och oroliga. 'Varför tar du så mycket piller hela tiden, du är ju beroende?!!' säger de. Men om de hade huvudvärk varje dag och om de fick lida i tre-fyra dagar när migränen väl kommer skulle inte de också försöka förhindra det så att de kan leva ett vanligt liv? Jag har spenderat tusentals, tusentals kronor på olika mediciner genom åren, jag borde vara guldmedlem på apoteket! Jag går ingenstans utan Imigran, Migraleve, Paracetamol, Nurofen och pepparmyntolja som man gnider in i tinningen så att det blir kallt och skönt en liten stund. Ja, jag kanske är beroende men jag försöker ständigt dra ner på piller. Men jag stoppar hellre i mig ett par piller än att lida av värken som kommer om jag inte gör det.

Jag undrar om det finns någon annan människa som har samma problem och som förstår hur jag känner? Än så länge har jag inte mött någon!



Kommentarer
Mattis

Ja självklart gumman!

Jag tror din är bättre, då får man ju äta av allting.

Jag har provat båda, innan jag fick Seb gick jag på points och gick då ner 8 kg på 4 mån och med min diet 12 kg på 4 mån, så denna går iaf fortare för mig :)



kolla in denna sida http://thewaybacktomybody.blogg.se

2008-10-21 @ 12:48:30
URL: http://annamatildas.blogg.se/
Charlotte

Jag har lidit av migrän nu i 2 år. Jag får synbortfall och en huvudvärk som jag inte trodde existerade. Min migrän beror på min syn, påstår läkaren iaf. Fast något fel på synen har jag inte, jag svimmar oftast när jag får migrän pga smärtan. Första gången jag ramlade ihop var när jag hade fått massage. Jag hade en tenta och jag var stressad över den, min kompis föreslog att jag skulle gå på massage sagt och gjort. Men läkaren säger att det inte har något sammanband. Men nu något år senare känner jag min kropp, är jag stressad och kopplar av helt då kommer migränen. Tack o lov är migränen inte lika "stark" varje gång. Men jag lever på tabletter jag med. Har oftast ont/värk i huvudet, fick göra en CT-skalle men allt såg normalt ut så det är den där j-kla migränen.

Jag förstår dig, får höra precis samma saker som dig. Jag är en barndomsvän till din syster. =)

2008-10-21 @ 14:16:59
Crixan

Du är inte ensam, går själv med huvudvärk ständigt, och iom aspergern så har jag ju mycket ångest och stress i vardagen vilket lätt utlöser anfallen...

Dessvärre så tål jag inte imigran medicinen eller liknande heller, så jag får helt enkelt nöja mig med naproxen :( och dom verkar ju inte hjälpa ett skit när man får ett anfall, knappt att det tar på "vanlig" huvudvärk...



Något jag hört som ska lindra enligt många, det är att äta pizza när man börjar känner av anfallet, dock kanske inte det lättaste när illamåendet slår till!

För mig har det funkat rätt okej (låter kanske konstigt och jag själv har svårt att förstå det men) en helt vanlig pizza....de kanske har en magisk tomatsås? ;D

2008-10-21 @ 18:09:20
URL: http://blogg.aftonbladet.se/6391


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0