Är du en äkta svenne?

I Sverige måste man minsann följa en massa regler. Är man inte född och uppväxt i Sverige är det mycket man ska lära sig innan man blir som en 'vanlig' människa. Man ska helst:
.
* Äta middag redan vid fyra på eftermiddagen (äter man efter klockan sju är man ju helt gaaaaalen, så göööör man bara inte i Sverige ,p.s,  fast i Grekland äter man middag vid 23-tiden!!)
.
* Inte diskutera med folk om att man egentligen tycker att Systembolaget är en knäpp ide och att de borde sälja vin i matbutikerna (som de faktiskt gör i precis ALLA andra länder!!) Nej, om de skulle göra det här skulle ALLA bli alkoholister på typ en vecka, hutlöst! Det står i statistiken sa en av mina kompisars systrar häromdagen. (Fniss)
.
* Inte tycka att det är bra att nu kan man köpa Treo eller Alvedon inne på ICA. Nej det borde minsann vara som det alltid varit, på ett hederligt Apotek så man inte blir pillermissbrukare så där mitt på blanka dan!
.
* Inte ta sig en whiskey mitt i veckan fast man tycker det är gott - 'va är du alkoHOLIST?!!!' Tjuter folk förskräckta! Sedan talar de om för alla att den där, hon är ju minsann alkoholist hon!!
.
* Inte äta chips på en Onsdag till lunch (nej men det gör man ju bara framför TV'n på helgkvällen!)
.
* Intyga högt och klart för alla att FAST att man har bott i England där alla dricker mängder av vin och sprit under heeeeela graviditeten (bara osanna rykten förresten) så dricker jag absolut ingenting som innehåller alkohol nu (nej det gör jag inte heller men varför ska jag måste förklara det för folk, som om jag vore helt puckad?)
.
* Absolut inte dricka något annat än vatten eller mjölk om det är en vanlig vardag! (Höll på att skratta ihjäl mig i hemlighet när min kära kompis K sa att ok, hon kunde väl dricka lite cola då eftersom det var Söndag och fortfarande helg.... hi hi)
.
* INTE äta jordnötssmör på mackan till frukost - så gör man bara i Amerika, och va? är jag helt galen eller?!
.
* Inte tycka det är lite väl lugnt och stilla och lite halvtrist i Sverige ibland, nej men fyy! Stockholm är ju en alldeles för rushig stad, man mår bäst ute på landet i en stuga ju. Storstan är ju alldeles föööööör stressig! Ehhh, åk till Bangladesh, Mexico City eller Cairo säger jag bara!
.
* Inte vara vaken till klockan tre på natten och sova till elva, nej det hör ju inte till vardagen det minsann.
.
* Inte tycka det är godast med vitt rostat bröd, nej men det ska ju vara fullkorn eller finncrisp!
.
* Inte äta sån't där hemskt som Sushi. Nej men usch, det äter ju bara några miljoner andra människor där borta i Japan! Sån't gör man inte i Sverige. Helst inte sån't som stark chili heller. Husmanskost är ju alltid godast. (URK!)
.
* Absolut inte äta majonnäs på ägget på mackan, nej men man måste ju ha kaviar. Även om man åker utomlands måste man ju packa ner en kaviartub för det kan man inte leva utan (fast jag saknade det inte en enda gång mellan 1997 - 2010).
.
Ja....pust, reglerna är så långa och så många. Man ska inte göra si och inte göra så, ibland kan jag inte låta bli att diskutera lite extra med folk som har så starka, och ofta lite trångsynta åsikter. Jag tar det hela med en nypa salt och fnissar inombords medan de blir uppretade.
.
I andra länder finns inte lika många regler och oskrivna lagar. Där kan man göra vad man vill, när man vill. Man kan äta middag klockan 23.00 om det infaller en och man kan sitta med fötterna på vardagsrumsbordet och dricka en cola light eller ett glas vin fast det är Tisdag. Man kan gå på krogen fast det inte är lönehelg. Man kan äta bacon eller pommes frites till frukost om man vill. Man kan gå över gatan i Indien t.e.x medan korna trängs bland trafiken och köpa penicilin och piratkopior av DVD's mitt i natten om man vill! Man kan slappna av. Göra det man vill när man vill.
.
Men jag gör det som passar mig bäst ändå. Vill jag äta baked beans on toast eller jordnötssmör och dricka en liter cola light om dagen så gör jag det! Alla kan vi inte följa dessa 'svenne-regler'! ;)
.
Tihi...hur många svenskar blev uppretade av detta inlägg? Hi hi.


Kommentarer
Emelie, Magnus & Cindy

Hihih, hittade bara en massa regler som jag/vi absolut inte följer för 5 öre :P

2010-08-11 @ 04:44:39
URL: http://emfaan.blogg.se/
Mattis

haha tycker det verkar som du visst är lite irriterad ;p

Men har du någonsin funderat på varför sverige är ett av de land där människorna lever längst? :]

Puss gumman, ses snart!

2010-08-11 @ 09:31:34
URL: http://annamatildas.blogg.se/
Emelie

Tja, vi äter ibland första målet mat vid typ 19-20, ibland ännu senare ;)



Tycker det är kanon att man kan köpa värktabletter på macken, då apoteket har stängt och en cider kan vara gott när som helst, så länge man inte ska köra bil, för då är det ALDRIG okej..

Dricker inte whiskey..



Chips intages när helst man önskar, om så det är både frukost, lunch och middag, eller bara ett mellanmål..



Vatten är inge vidare gott, och mjölken tar slut i bland, tur man har soda streamer ;)



Jordnötssmör, inget jag gillar, men jag brukar fixa en macka till Magnus, som han kan käka till frukost på jobbet, mkt energi som gör att man piggnar till..

Så visst har vi en burk Skippy i kylen :D

När jag var gravid så åt jag bara nötter för jag mådde så förbaskat illa, samma där, massa energi utan att behöva äta mängder..



Nu ska vi se, kl är just nu i skrivande stund 03.19..

Jag lär inte kliva upp kl 8 i morrn, nej..



Så ja, summan av det hela; jag är kanske inte så svensk jag heller, för jag gör som jag vill :P

Take it or leave it :D

2010-08-22 @ 03:20:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0