Orkar inte

Så var man tillbaka i det gamla mönstret igen. Migrän. Överallt jag försöker söka på Google så står det att migrän oftast blir bättre under graviditeten, något min mormor som fött elva barn också alltid försäkrat om. Men så är inte fallet med mig. Det blir värre. Starka huvudvärksattacker dagligen gör att jag får ta paracetamol och dricka kopiösa mängder vatten, och har jag tur har det hjälpt. Men andra dagar som i Lördags, funkar ingenting. Vila, mat, vatten, paracetamol osv, osv, ingenting hjälper mig. Då blir jag sängliggandes i TRE dygn. Kan inte sova, nätterna oändligt långa, sover jag så är det i ett svart, värkande mörker. Dagarna spenderas i sängen, måste kissa varje timme minst men klarar mig knappt upp på toaletten utan att svimma. Kan inte äta, inte dricka, inte sova, inte läsa, inte prata. 
 
Det gör så fruktansvärt ont. Som något ont står och hugger mig med en kniv rakt in i ögat och ner i tinningen till örat. Jag kan inte ligga still, så ont gör det, men när jag rör på mig gör det ännu ondare och nacken håller på att gå av i smärta. Vet inte var jag ska ta vägen. Har ständigt en kylklamp mot tinningen, men den smälter rätt snabbt och måste bytas ut, det känns som jag har feber där värken sitter.
 
TRE dygn. Jag kan inte leka med min son, han tittar förbryllat på sin mamma som ligger som ett kolli i sängen. Har ont i magen, tänk om min ofödda bebis också har migrän? Jag måste ibland vika mig och ta en Imigran, som man inte 'ska' ta under graviditet och amning, men utan den medicinen kan jag inte överleva. Den 'hjälper' (mår fortfarande lika dåligt men mindre värk) i ca fem timmar sedan är det rena och skära helvetet tillbaka igen. Men jag vill inte skada min bebis med medicin så det är svåra beslut när jag väl sväljer tabletten, men annars dör jag för varje minut med värken känns som en evighet.
 
Finns det någon där ute som lider av samma sak undrar jag? Jag har så mycket hellre, ishias (sist kunde jag knappt gå på flera veckor men kunde i alla fall titta på TV, läsa och prata), foglossning, illamående, trötthet eller vad som helst under HELA graviditeten, bara jag kunde slippa denna värk och få vara en glad, normal mamma till min son.
 
Imorgon har tre dygn passerat och jag hoppas jag kan må bra och glädjas igen åt mitt liv i några dagar innan nästa attack kommer.
 
 


Kommentarer
Crixan

Hey!
Lider med dig...
Nu vet inte jag vad det är för migrän medds du har och vad du har provat osv, men jag skriver ner ändå utifall det är något som du inte provat, i så fall så tycker jag att du borde ta upp det med din läkare och fråga om det är ett alternativ.

Zomig Nasal
"Det är inte känt om användning av Zomig Nasal under graviditeten är skadligt. Tala därför med din läkare före användning av Zomig Nasal om du är gravid eller försöker bli gravid."

Finns på apotek och är receptfri.

Eeze och Eezeneo
"Gravida kvinnor ska inte använda Eezeneo under de tre sista tre månaderna av graviditeten."

har fått höra lite underliga knep under åren som vissa säger ska underlätta, så som att doppa huvudet i iskallt vatten och sedan knyta något hårt runt huvudet, det sistnämnda har jag svårt att förstå vad det har med migrän att göra...men iskallt vatten gör iaf att blodkärlen drar ihop sig, vilket verkar vettigt då det är där värken kommer ifrån iom att de expanderar....

Vissa säger att en Ipren med starkt kaffe(vissa tar en 2cl whiskey till också)ska kunna avvärja ett anfall också...
Nu är det kanske inte så bra med alkohol då man har bulle i ugn, dock så har jag svårt att tro att så pass lite skulle kunna påverka fostret (men det är bara min tro)

Hur som helst så hoppas jag att du blir bättre snart och slipper dessa anfall!
Krya på dig!

2012-08-21 @ 06:08:44
URL: http://bustjejan.wordpress.com
Mattis

Kan det inte vara så att eftersom du annars tar ganska starka mediciner som du nu inte får ta under graviditen så ökar smärtan eftersom de andra mindre starka inte hjälper?

Hoppas du blir bättre snart, det är vidrigt med migrän! Puss

2012-08-21 @ 08:45:02
Lena.A

Jag lider m dej å hoppas att det går över. Mark får massera dina tinningar, lägga våta kalla handdukar på pannan.
Krya på dej

2012-08-22 @ 12:00:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0