Att leva med jetlag

Hur länge ska min kropp klara av denna jetlag? Sitter på soffan och är fruktansvärt trött och yr. Hjärnan fungerar inte som den ska, ögonen svider, huvudet snurrar och jag vet inte om jag vill ha frukost eller middag. Jag har sovit ca 20 minuter i tre intervaller under de senaste.....fåsenu.....31 timmarna. Vilket betyder en timme sammanlagt sedan igår morse, men inte ens riktig sömn var det! Vi blev flera timmar försenade från Chicago i snöyran och när jag väl kom hem idag var det eftermiddag och ingen ide att gå och lägga sig - för då kan jag inte sova inatt, vilket jag måste, innan jag flyger till Philadelphia imorgon kväll. Det handlar om att planera sömnen också.

Ibland blir jag irriterad när vissa klagar på att de är trötta och jetlagged efter en enda semesterresa utomlands typ en gång per år, och när vissa klagar på att de känner av tidsomställningen när klockan går bakåt eller framåt då det skiftas från vintertid och sommartid (kom igen nu, EN fjuttig liten timme!!). Jag tror INGEN kan förstå den fruktansvärda tröttheten som kommer med att ständigt, varje vecka, byta kontinent, den ständiga tidsomställning (inte bara en timme eller två, utan oftast 6-8 timmars omställning) och med att tappa minst en - eller oftast två nätters sömn i veckan, eller som den här veckan då jag förlorar fyra nätters sömn när jag flyger över Atlanten fyra gånger på sex dagar! Inte klokt.

Inatt på flyget var jag så trött att jag somnade sittandes i vårt 'galley' när de andra var på rast! (Absolut inte tillåtet!) Jag kunde inte hålla ögonen öppna och hjärnan bara snurrade runt, runt tills jag somnade! När jag vaknade till fick jag dricka varm choklad och äta några kakor för att vakna till igen. Jag riktigt känner hur kroppen tar stryk och jag känner mig oftast sliten och orkar knappt röra mig. Orkar knappt ta mig upp för trappor eller gå ut och gå. Jag har nästan 'sovmaratons' emellanåt, för att ta igen mig och då kan jag sova hela dagen! Jag känner ofta som om jag ska bli sjuk (fast jag måste säga att mitt immunförsvar är helt fantastiskt om man ser på hur många baciller jag utsätts för hela tiden) och det jobbigaste förutom tröttheten är att magen sväller upp som en ballong under varje flyg pga trycket i kabinen och altitydförändringarna. När jag kliver på passar alltid kjolen perfekt, ett par timmar senare måste jag knäppa upp den och kan knappt andas! Jag får alltid ont i magen och äter helt fel mat för att kunna hålla mig vaken.

Ändå älskar jag ju mitt jobb. Det är många gånger som jag nästan får nypa mig själv för att förstå att jag lever i verkligheten, speciellt om jag är på något ställe som jag alltid drömt om att åka till. Jag måste också tillägga att ibland får jag så enormt mycket energi, jag vet inte vart det kommer ifrån, men ibland när jag är jetlagged känner jag det som om jag skulle kunna göra vad som helst och vara ute på party hela natten. Konstigt va?

Men ibland, som nu, funderar jag hur länge min kropp ska orka? Och min hjärna?

Nu ska jag se på Spökprogram och försöka hålla ögonen öppna tills Mark kommer hem från en fest med jobbet. Godnatt. Zzzzzzzzzzz

sleep deprived jet flying with jet lag



Kommentarer
Mattis

Gumman, att vara sååå trött och att missa flera nätters sömn, det kommer du även få uppleva när du blir mamma :]

Tänk att få sova en heeel natt utan att bli störd i sin sömn :)

Men vi har ju valt det själv båda två :)

Hoppas du sover o vilar ut nu inför din resa Pussisar

2008-12-18 @ 10:43:32
malin

åh hjärtat... jag förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt - vilken tur att ditt jobb och liv har en framsida som väger upp det ;) kram på dig- hoppas du sovit gott... kram

2008-12-18 @ 12:09:23
URL: http://mallafors.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0