Svensk jul i London....

Åh jag är så trött! Sov till klockan 12 och hann inte ens till posten för att hämta upp ett paket från Marks föräldrar! Typiskt! Jag är så jetlagged från min långa, jobbiga resa den här veckan plus att vi hade riktig fest här i går! Känner mig minst sagt sliten men det var värt det!

Vi bjöd in Julie, Adrian, Luke och Ness till en 'swedish christmas' igår, klockan tre. Vi hade ju köpt massor med mat på IKEA så vi bjöd på riktig fest! Vi hade svensk julöl, Kopparbergs cider, välkomstdrink, snaps och vi hde dukat med små juldekorationer och presenter på bordet och tända ljus runt hela lägenheten. Vi hade svenskt julbord med kalla rätter och varma rätter och hade t.o.m lagat en riktig Jansons frestelse!

Vi avlslutade kvällen med en tårta som Mark bakat, plus hemgjorda knäck, pepparkakor, kanelbullar och svensk glögg!

Efter alla gått hem och vi diskat upp berg med disk satt vi i soffan och lyssnade på Carolas julskiva, min favorit. Då kom den där känslan sköljandes över mig igen, som den så ofta gör..... hur mycket julen betyder för mig och hur ledsen jag blir när jag inte kan åka hem och fira den i Sverige med min familj. Jag kunde tillslut inte hålla tillbaka tårarna. Allt det behövs nu såhär före julen är att höra Carolas heliga natt, Adrian som sa 'Happy Swedish Christmas' när han klev in i köket, känna lukten av glögg eller bara tanken på svensk jul....då vill tårarna bara komma fram!

Jag har ju valt mitt liv och mitt jobb och vi ska fara till Mauritius över julen. Mark är så exter och längtar så tills vi far. Vi ska fira svensk julmorgon här på julafton innan vi flyger iväg på eftermiddagen. Han gillar väl julen men kan absolut inte förstå varför jag blir så känslig runt den här tiden på året. Han vet inte hur traditionellt det är där hemma i Sverige, hur varmt och mysigt inne i mammas hus medan det snöar ute. Familjen betyder mycket för honom, men eftersom han är en typisk kille förstår han nog inte hur mycket familjen kan betyda. Jag önskar inget hellre än att skippa resan till Mauritius i solen och istället ta flyget hem till Sundsvall och få fira den med min familj. 

Ibland drömmer jag mig tillbaka i tiden... Om att vakna till att mamma sätter på julskivan klockan nio på julaftonsmorgonen, högt, högt tills Matilda och jag vaknar, sedan kliver vi upp och ser på TV medan vi äter julfrukost. Vi sitter där i vardagsrummet med julgranen som glimmar och vi får en liten present var. Sedan gör vi oss fina till kyrkan och promenera dit i snön. Efter kyrkan är det alltid hela släkten hos mormor innan man skyndar sig hem till Kalle Anka klockan tre medan mamma slamrar i köket med all julmat. Jag tänker på jularna då vi var tillsammans allihopa, när farmor och farfar brukade komma precis till Kalle Anka. När pappa brukade ha i uppgift att spendera mestadels av kvällen med att bygga barbiehus!

Så magiskt. När man är vuxen blir det inte alltid som man vill, utan jobb och allt möjligt annat kommer ivägen. Men jag ska inte klaga, jag ska i alla fall få fira den med Mark och han fick en gratis flygbiljett för att kunna följa med mig på jobbet. Och vem vet, nästa år kanske, kanske jag får semester över jul och får komma hem igen!



Kommentarer
Mattis

Darling!!! Vi önskar också att du var hemma på jul!!! Saknar dej sååååå mycket!!!

Jag brukar oxå tänka tillbaka på de jularna, då vi satt i soffan o åt skinkmackor och kollade på dr snuggles. Och du drack alltid varm choklad i den där "guld"muggen :] Puss o Kram!!! GOD JUL!!!

2008-12-22 @ 23:41:24
URL: http://annamatildas.blogg.se/
malin

god jul min kära vän - hoppas att ni får en fantastisk jul på er resa. förstår att det känns jobbigt att inte vara hemma hos familjen på jul, men du får njuta av det du får istället ;) nästa år kanske det blir Kvissle?? :) tusen kramar...

2008-12-23 @ 17:59:13
URL: http://mallafors.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0