Zambia och Victoria Falls

Så efter att ha legat vid poolen i Dubai for jag hem och spenderade en helg, härlig påsk-helg hemma med Mark och våra housemates Lauren och Matt.

På Måndag for jag med jobbet till Lusaka i Zambia och Mark följde med på resan!! Vi for Måndagkväll och Mark fick åka i business class på dit och hem och mina arbetskamrater tog hand om honom riktigt ordentligt med champagne, whiskeys och god mat. Jag tror att han riktigt njöt! :)

När vi kom dit sov vi ett par timmar innan vi tog en bussresa som jag aldrig kommer att glömma! Vi hamnade på Zambias värsta buss som istället för fyra timmar tog oss NIO timmar! (I Afrika finns det inga tidtabeller och allt går i slowmotion.) Vi såg dock halva Zambia, vi såg hur de bor i små byar, hur de lever där ute  mitt i ingenstans, utan el, vatten och mat. Vi stannade i små byar och vi var de enda västerländska männsiskor där så alla tittade förundrat på mina blonda flätor. Tills slut efter en lång dag och helt utmattade, svettiga och dammiga checkade vi in i våran lodge, som låg alldeles vid floden i Livingstone, och där i bakgrunden kunde man höra Victoria Falls dundra i bakgrunden och man såg en oändlig stor mist av vatten spreja upp i skyn! Vilken syn!! Äntligen var vi här, en till av mina drömmar uppnådd här i livet!!!!

Efter en snabb dusch hann vi precis till sista beställningen i restaurangen som låg vid poolen och floden. Vi satt där ute i kvällsvärmen, med ljus på bordet och drack champagne och iskall öl. Precis vad vi behövde efter alla de timmarna på bussen!

Dagen efter klev vi upp klockan sex på morgonen och såg solen gå upp över floden och fallen. Sedan spenderade vi tre timmar med att gå runt fallen, ta kort och ta in den underbara naturen. Jag har aldrig sett något liknanade i hela mitt liv! Det var så otroligt vackert och fallen var så fulla av vatten eftersom det var slutet av regnperioden i Zambia och det hade varit översvämningar överallt. Man kunde inte ens se botten på fallen och fast himlen var klarblå var det som om vi stod i regn från allt vatten som sprejade över oss! Vi krossade även över bron över till Zimbabwe.

Efter vi varit vid fallen åt vi lunch och njöt i solen i våran lodge. Sedan var det dags för en till busstur tillbaka till Lusaka. Jag ville verkligen inte åka därifrån så snart, det kändes som om jag var mitt i ett paradis. Vi hamnade i en lite bättre buss denna gång, tack och lov, och åtta timmar senare på kvällen var vi tillbaka i Lusaka och gick och åt det som Afrika är känt för- deras underbart goda, stora stekar!! Mums!!!! Vi åt så mycket att jag knappt kunde ta mig ut därifrån!

Tyvärr var vi tvugna att flyga hem igen morgonen efter. Men med underbara minnen och många erfarenheter rikare.

Här kommer några foton...

Soluppgången över floden och Victoria Falls som dundrar med misten i bakgrunden

image275

Victoria Falls

image276

Bron mellan Zambia och Zimbabwe

image290

image291

På toppen av fallen med regnbågen i bakgrunden

image277

Fallen sedd från bron över till Zimbabwe

image278

image279

image280

image281

Vid en liten by mitt ute i Zambia

image282

Ett jättestort shopping-center!! ;)

image283

Några till bilder från vår resa....





Kommentarer
Matto

Verkar som ni haft det underbart.
Vilka härliga bilder, ser ut som tavlor, helt underbara :) Puss

2008-03-28 @ 21:27:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0